MUODOSTA MONEKSI
-NÄYTTELYN TEKIJÄHAASTATTELUSSA SUSANNA TYRVÄINEN
” Yöllä
saatan herätä ja kävellä keittiöön luonnostelemaan unessa näkemiäni asioita ja
sitten palaan taas takaisin nukkumaan.”
|
Atolli (kuva ©: Susanna Tyrväinen)
|
Kerro hieman
koulutustaustastasi.
Kirjoitin Savonlinnan
Taidelukiosta ylioppilaaksi 2002.
Kuopion Muotoiluakatemiasta
valmistuin keramiikka- ja lasimuotoilijaksi 2008.
Mikä kiinnosti sinua erityisesti
opintojesi aikana (materiaalit, tekniikat, erikoistuminen)?
Materiaaleista keramiikka ja
lasi, mutta myös puu oli miellyttävää työstettävää ja hopea. Metallityöt koin
jotenkin raskaiksi ja likaisiksi. Kun taas esimerkiksi puu on ihanan pehmeää ja
hyvän tuoksuista, lämmintä. Hopeassa kiehtoi pikkutarkka työskentely.
Tekniikoista valaminen oli ykkönen. Sai aikaan sen mitä oli suunnitellutkin ja
tasaisen kauniin pinnan. Erikoistumisalueeksi valitsin muotoilun teknisen
tuotekehityksen. Halusin oppia paremmin valmistamaan muotteja ja tutkia
materiaaleja ja lasitteita.
Miten päädyit nykyiseen
ammattiisi?
Olen aina ollut käsillä tekijä.
Haaveilin jo pienenä taiteilijan työstä. Suurimman osan ajasta tutkailin
luontoa ja esineitä ja piirsin, joskus veljeni kanssa myös kerrostaloasunnon
huoneen seinät täyteen. Yksi vaihtoehdoista oli myös tulkki, koska kielet tuntuivat
tarttuvan hyvin päähäni. Epävarmuutta koin lukion jälkeen ja pidin välivuotta.
Työskentelin kukkakaupassa ja mietin hakisinko kuvataideopintoihin Tampereelle
vai keramiikkaopintoihin Kuopioon, vai ryhtyisinkö aivan muulle alalle.
Lukiossa olin keramiikan valinnaisryhmässä ja jäin kaipaamaan savea. Minusta
tuntui, että maalata ja piirtää voisin aina, mutta saven kanssa tarvitsisin
lisää tietoa, joten valitsin keramiikka- ja lasilinjan Kuopiosta.
Mikä on sinulle erityisen
tärkeää suunnittelussasi ja tuotteissasi?
Kontrasti ja käyttötarkoitus,
vähän huumoria saa olla myös mukana, ettei esine ole liian totisen näköinen.
Kontrasti tekee esineestä mielenkiintoisen, lähestyttävän ja houkuttelevan ja
esineen täytyy olla sopiva käyttötarkoitukseensa nähden. Mitään ei tee kannulla
joka painaa tonnin, jos siitä on tarkoitus kaataa jotain.
Kuinka tärkeää muotoilussa on
mielestäsi käytettävyys?
Käytettävyyden ja ulkonäön tulee
olla hyvässä tasapainossa keskenään. Rumaa esinettä ei kukaan osta ja huonosti
toimiva tuote ei palvele ketään. Taide-esineet on sitten oma asiansa.
Kuinka tärkeää muotoilussa on
mielestäsi ympäristömyötäisyys?
Omalla kohdallani olen
painiskellut ristiriitaisten tuntemusten kanssa. Savi on minun materiaalini,
mutta keramiikan tekeminen ei ole kovin ympäristöystävällistä. Siinä kulutetaan
paljon vettä, sähköä ja lasitteissa käytetään kaikenlaisia myrkkyjä. Yritän
löytää kaikille rikkonaisille töillekin jonkin käyttötarkoituksen, käyttää
lasisirpaleet keramiikan kanssa. Uunin täytöllä voidaan vähän vaikuttaa sähkön
kulutukseen. Loppuun asti suunnitellut laadukkaat esineetkin ovat toisaalta
ympäristömyönteisiä. Maailmassa valmistetaan paljon tusinatavaraa ja huonoja
tuotteita. Itse pyrin tekemään viimeisteltyjä ja laadukkaita aikaa kestäviä esineitä.
Milloin koet onnistuneesi
työssäsi?
Joskus vaan tulee sellainen
tunne, kun tekee uutta työtä, että ryhtyy pomppimaan tasajalkaa ja hokee: tämä
on hieno! Silloin ehkä tuntee, että on oivaltanut jotain uutta. Myös silloin
kun saa hyvää palautetta muilta.
Missä asut ja työskentelet?
Pieksämäellä. Opetan
Kuvataidekoululla lukion tiloissa keramiikkaa. Oma työhuoneeni taas sijaitsee
Savontiellä.
Työskenteletkö myös
valtakunnallisesti?
En vielä.
Kiinnostaako kansainvälisyys?
Kiinnostaa.
Vaikuttaako suomalaisuus tai
suomalaisen muotoilun perinne jotenkin työhösi?
Vaikuttaa aika vahvasti.
Muotokieli on pelkistettyä ja selkeää.
Entä eteläsavolaisuus?
Jonkinlainen luonnonläheisyys on
aistittavissa, mutta luulen, että se on sitä suomalaisuutta kaiken kaikkiaan.
Mikä sinua inspiroi?
Musiikki, muodot, värit, viivat,
rytmit. Tarkkailen jatkuvasti ympäristöäni ja luonnostelen mielessäni. Joku
kivi saattaa olla inspiroiva tai autonmoottorin osa, ehkä myös joku yksittäinen
lause tai sana. Yöllä saatan herätä ja kävellä keittiöön luonnostelemaan unessa
näkemiäni asioita ja sitten palaan taas takaisin nukkumaan. Olisi kätevämpää,
jos yöpöydällä olisi kynä ja paperia valmiiksi, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Mistä unelmoit?
Matkustamisesta sitä aina unelmoi. Unelma on myös se, että saisi tehdä
luovan alan työtä ja saada riittävän palkan siitä.